torstai 25. syyskuuta 2014

Elämänmuutos.

Kävin vajaa kuukausi sitten lääkärissä näyttämässä napatyrääni. Lääkäri totesi että se on leikattava, muta leikkaus ei onnistu suuren ylipainoni vuoksi. tuomio oli 30kg pois niin sitten voidaan harkita leikkausta. Lääkäri teki lähetteen ravintoterapeutille ja varasi uuden käynnin kolmen kuukauden päähän.

Kävin sitten eilen siellä ravintoterapeutilla, Keskustelimme mm. siitä että omalla muutoksilla olin saanut painon putoamaan jo 5kg pois. Päätimme kuitenkin aloittaa erittäinniukkaenergiaisen ruokavalion ravintoterapeutin seurannassa. Sain hyvän opastuksen ruokavalion osalta ja muutaman näytteen, joilla pääsisin alkuun ruokavalion suhteen.

Palattuani Iisalmeen kävit etsimässä paikallisilta kaupoilta vielä lisää erilaisia vaihtoehtoja ja sain kasatuksi karkeasti reilun viikon aterian jo valmiiksi. Kaupoissa perus valikoima ja luontaistuotekaupasta löytyi myös toista merkkia yllättävän laajalla valokoimalla, joten vaihtoehtoja nuissa näyttäisi olevan.

Näillä siis mennään. Kasvikset kaveriksi ja pieneksi lisäksi uusi irtotee kokeiltavaksi. Kerron lisää kokemuksia ja tuloksia kunhan niitä alkaa tulla.

Valokuvatorstai 337

Tämän viikon haaste toteutetaan musiikin avulla:


Minulle se tieni on monesti kuljettu ja kuvattu.

Eikä koskaan tiedä mitä seuraavan mutkan tai nyppylän takaa tulee vastaan.

Lisää vaihtoehtoisia teitä valokuvatorstain sivulta,

torstai 18. syyskuuta 2014

Muista vaara liikenteessä!

Palasin maanantaina Kuopiosta pimeän aikaan. Huomasin kun edsssä oleva auto laittoi hätävilkut päälle ja vastaantulevakin auto pysähtyi ja laittoi hätävilkut päälle. sitten itsekkin olin saapunut kolaripaikalle.

Tiellä autoni edessä keskikaistalla makasi hirvi, joka oli kuolemaisillaan. Edessäni on auto, johon se on törmännyt. nousin autostani ja menin kaivamaan auton kontista päälleni turvaliivit, jotta eroittuisin pimeällä tiellä. Selvitin heti onko kolarissa olleessa autossa henkilövahinkoja. Onneksi hirvi oli osunut vain hipaisten itse autoon ja osunut matkailuvaunuun, joka oli kolariauton perässä.

Veimme varoituskolmiot molempiin suuntiin ja kuvasin kolaripaikan poliisia odottaessa ja raivasimme tien ajettavaan kuntoon Siirsimme karin rekakuskin kanssa hirven pois ajoradalta ja laskimme liikenteen taas kulkemaan. Poliisin saavuttua kerroimme poliisille tapahtumien kulun ja kun saimme luvan poistua paikalta osa jatkoi matkaa  ja itse jäin auttamaan


Mitä tälläisestä opimme?
Varusta autosi kunnolla, moista missä tavarat on ja pidä huoli että ne on käyttökuntoisia.
Minulla oli etsiminen varoituskolmiossa, joka oli roinakasan alla. Lampulle olisi ollut käyttöä, olin juuri ylläripylläri heittänyt aamulla vyöltä lampun pois, kun ajattelin etten sitä tarvitse kaupungissa shoppaillessa. Huomioliivit oli onneksi siellä minne ne olin laittanut. Puukkoni oli hukassa auton kontissa, jonka löysin vasta seuraavana päivänä auton konttia penkoessa.

Mitä sitten teen asian eteen? Hankin konttiin kassin, jonne pakkaan EA laukun, huomioliivit, lampun, varoituskolmion ja muita onnettomuusoaikalla tarvittavia välineitä. Autossani on toinen kolmio vielä siellä "oikealla" paikallaan, jotta muutkin löytää sen sieltä.



sunnuntai 3. elokuuta 2014

Taas työmatkalta

Tämmöistä löytyy minun työmatkani varrelta.





Mansikka

Jemmasin itselleni palan suomen kesää viime viikolla. Näitä sydäntalvella nautitaan ja muistellaan kuumaa ja ihanaa kesää.

maanantai 21. heinäkuuta 2014

Pitkän vapaan viikonlopun kuljailua.

Tiistai.

Pitkän yövuoroputken loppu häämötti ja tililä poltteli juuri tili ja lomarahat. Olin jo aikaisemmin päättänyt että käyn hakemassa Canonin EOS 70D kameran ja sen mukana tulevan kittiputken. Lähdin asioikseen ajamaan työvuoron jälkeen Kohti kuopiota. Kuopioon ja siellä torin kulmalla olevaan Rajalan myymälään. Myymälässä sanotan että heillä ei ole kyseistä mallia, mutta torin toisessa päässä olevassa Rajalan toisessa myymälässä se voisi ollakkin. Toiseen myymälään päästyäni myös siellä myydään minulle eioota. lLähden erittäin pettyneenä jatkamaan matkaani torin laidalla olevaan Anttilan Topten myymälään, jossa sielläkin minulle myydään eioota.

jatkan matkaani Kaverin luo oikein iso "JORMA" otsassa juomaan kupposen kahvia. Lähdin jo pikkuisen rauhoittuneena kaverin luota ja menin ja tilasin netistä vielä Kuopiossa ollessa itselle sen kameran samalla kun kävin apsilla syömässä Ruoka ja tieto tilatusta kamerasta rauhoittiminut lopulta ja vietin vielä aikaa muutaman kaverin kanssa Kuopiossa ranna rellottaen ja jäätelöllä valkeaa kauluspaitaa sotkien (syödäkin koitin, mutta se ei tuntui enemmän menevän paidalle).

Palasin kotiin 18 maissa, jonka jälkeen olikin jo hyvä painua nukkumaan ja korjaamaan kieroutunutta unirytmiäni.

Keskiviikko.

Keskiviikolle oli sovittu että Lähden siskon kanssa käymään hänen kaverin luona, jolla pyykkikone on sanonut sopimuksensa irti. Pääsin perille ukkosen saattelemana. Liekkö ukkosella osuutta asiassa, mutta talon emäntä oli naapurissa jahtaamassa karannutta minipossuaan. Emännän ja possujen palattua rupattelimme hetkisen ja aloin katselemaan mikä koneesa olisi vikana. Koitin koekäyttää konetta, mutta havaitsin sen mahdottomaksi, koska ukkonen oli katkaissut sähköt koko seutukunnasta. Piti siellä olla myös tarjolla kahville lämpimiä sämpylöitäkin, mutta ylläripylläri hellakaan ei toimi ilman sähköä ,kahvinkeittimestä puhumattakaan.

Onneksi Ruoka oli tarkoitus grillata avotulella, joten se sentään onnistuisi. Pihalla ollessa kävimme katsomassa talon muita lemmikkejä. Oli kanoja, kissoja, kaneja, minipossut ja se yksi vasikan kokonen koira,  joka tahtoi välttämättä kiivetä syliin.

Kesken syönnin palasi merkiksi laitetut valot takaisin ja syönnin jälkeen pääsimme lopulta katsomaan sitä konetta. Kone valitettavasti oli niin viallinen ettei sitä kannattanut alkaa korjaamaan vaan se kannettiin suoraan pihalle.

Ja ne sämpylät? ne oli kohonnut rauhassa monta tuntia ennenkuin ne alettin paistaa, joten niistä tuli sitten kaksi sämpylää, jokseenkin koko oli koko pellin mitainen, kun vähän kohonneet.

Torstai.

Päivä meni mukavasti. Tilaamani uusi kameranrunko tuli postissa. Rungon hakureissulta eksyin Iisalmen satamassa sijaitsevaan Iisalmen Olutmestariin syömään. Ruoka oili erinomaista ja löytyi sieltä pari kaveriani, joiden kanssa eksyin ensin istumaan iltaa Ravintola Chapliniin ja siitä edelleen Caveen.

Cavessa sattui olemaan Pretty wild onesin keikka, jonka kävin kuvaamassa. Keikka oli erittäin viihdyttävä kun se soitetiin Rockin puolella Cavessa.



Perjantai. 

Perjantainimeni sitten Piian, Teijan ja Petjan kanssa LärväKruisinki IVssä Varpaisjärvellä.

Lähdin iltpäivällä Teijan luokse, jonne hylkäsin Seattinia ja hyppäsin Teijan kyytiin. Jotenkin tuollaiseen harrasteautotapahtumaan ei oikein sovi minun kulkuneuvoni. Mistähän se johtuu? 

Varpaisjärven paloaseman parkkipaikalla tapasimme Piian ja petjan, jotka oli tulleet toisella autolla paikalle. Muitkin tuttuja oli tullut samaan paikkaan. Paikalla oli nelisenkymmentä autokuntaa, joten tunnelma oli erittäin mukava.





Lauantai.

Lauantaini meni siskon kanssa kaupalla Iisalmessa, Äitini kukkapenkkiä kuvaillessa Pielavedellä ja Veljeni ja hänen puolison isännyysbileissä. Pileet oli erittäin mukavat ja sitten paluumatkalla oli komeat maisemat, joita piti jäädä kuvaamaan, harmitta vain etten saanut sitä isompa eläintä näkymään kuvissa, joka oli tuolla pellolla






Sunnuntai.

Sunnuitai meni suurimmaksiosaksi iltapäivälle nukkuen, kun eellisenä yönä kotiintulo oli mennyt pitkäksi. Camillan oli puhe tulla iltapäivällä hierottavaksi minun luo. Kun olin Camillan hieronut ja kahvit pariin kertaan juneet tuli puhe minun käärmeestä. Camilla ei ollut koskaan aikaisemmin nähnyt käärmettä kunnolla. Menin sitten terrahuoneeseen ja kaivoin Pikun esiin terraariostaan. Camilla aluksi ei meinannut koskettaa ja oli "kauhusta" jäykkänä, mutta tarpeeksikauan rauhassa katsottuaan ja vähän minun kädessä ollutta Pikua siliteltyään hän uskalsi ottaa käärmeen käteensä. Loppupelisä Camilla rauhoittui ja käsiteli käärmettä hyvin varmoin ottein. 

sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Pin up kuvaukset

Viime lauantai meni minulla erittäin mukavissa minua kiinnostavissa merkeissä komeiden autojen ja upeiden naisten parissa eli pin up kuvauksissa. Valmisteluja olimme tehneet kuvauksien osalta jo naamakirjan välityksellä, omilla tahoillamme, pienissä ryhmissä ja kerran jopa koko porukalla kokoontumalla. Itse odotin todellakin näitä kuvauksia.

Itse kuvauksiin valmistauduin hankkimalla studiovaloja muutaman ja laittamalla tietenkin kaikki kameran akut ja muut vehkeet täyteen valmiuteen. Katselin myös netistä valmiiksi muiden kuvia, jotka miellyttivät minun silmää. Lisäksi kävin lainaamassa hyvältä ystävältäni Hennalta muutamat korkkarit rekvisiitaksi, jotten kengistä jää ainakaan kuvaukset kiinni.

Viimein koitti se suuri kuvauspäivä. Aloitimme sovitusti Matiskilta kahvikupposen äärestä klo 9. Jatkoimme Matiskilta tallile varttia myöhemmin, jossa aloimme järjestelemään paikkoja ja asettelemaan valoja ja muuta rekvisiittaa paikoilleen.

Valitetavasti yksi komeimmista autoista pystyi olemaan vain muutaman tunnin, joten siitä emme saaneet kunnolla kuvatuksi ja lisäksi tytöt pääsivät vasta kuvattavaksi yhdentoista jälkeen, joten yhden todella komean auton osalta kuvat jäivät todella vähäisikksi.

Kun pääsimme kuvaamisen vauhtiin, joka oli kuvaajan osalta todellakin ensimmäisiä tämäntyylisiä kuvauksia. Alkukankeutta oli todella paljon ja säätäminen oli valtavaa ja asetukset taisi olla alussa todellakin hukassa kuvaajalta, mutta sitten pikkuhiljaa alkoi löytyä muutamia helmiä kuvien joukosta.

Sitten alkoikin jo iltaa kohden loppua taas kuvattavat tytöt, kun kaikilla oli omia menoja. Valitettavasti emme päässeet toteuttamaan lähellekkään niitä kaikkia kuvia mitä olimme visioineet omassa päässämme ja yhdessä miettien. Purimme kuvausvälineet ja saimme päätökseen tallilla tapahtuvan toiminnan. Jäin vielä tallinväen kanssa istumaan mutamaksi tunniksi tallille käymään läpi illan saldoa ja katselemaan ensimmäisiä kertoja päivällä kuvattuja kuvia.

Tytöille päivä oli kuulemma mieluinen. Itse tykkäsin päivästä erittäin paljon. kuitenkin huomasimme että neljä kuvattavaa yhelle kameramiehelle tälläisessä laajuudessa on aivan liikaa, joten mallit joutuivat odottamaan aivan liian paljon vuoroaan kameran eteen päästäkseen. Seuraavaa kertaa varten oli puhe että jos kuvataan niin kuvataan pienemmissä ryhmissä.

Vielä mainittakoon että puhetta oli jo seuraavista kuvauksista ja alustavasti päivämääriäkin on heitelty ilmaan, mutta mitään ei ole vielä lyöty lukkoon.

Ja tähän lopuksi sitten ehkä se suurin asia mitä kaikki tätä lukevat ovat varmaan vailla eli niitä kuvia.

Erittäin suuri kiitos kaikille kuvauksiin osallistuineille!