torstai 18. heinäkuuta 2013

Tallinna part 3

Jatkoa tarinoihin Tallinna part 1 ja Tallinna part 2.

Tallinan eläintarha oli yhden päivän kohokohta ja yksi suurimmista vierailukohteista. Matkalla eläintarhaan kävimme eläintarhan vieressä olevassa suuressa ostoskeskuksessa etsimässä kaverilleni lupaamaa hajuvettä. Samaa hajuvettä olin jo kysellyt kolmesta liikeestä maissa ja laivan erillisestä parfyymimyymälästä. Kävelimme kauppakeskuksen pikaisesti läpi etsien sopivia liikkeitä. Löysin ensin yhen parfyymiliikkeen, josta kysyin tätä kaipaamaani parfyymia, mutta siellä ei ollut kyseistä tuotetta myynnissä. Myyjä kuitenkin osasi kertoa minulle että samassa kauppakeskuksessa toisessa päässä olisi suuremmalla valikoimalla oleva parfyymiliike, jolla on ainakin saman merkin muita tuotteita myynnissä.  Marssin siis suoraan sihen myymälään ja esitin myyjälle kuvan tuotteesta, koska aikaisemmista liikkeistä olin jo oppinut että minun kielitaitoni on niin alkeellinen että suoraan kuva kehiin kännystä ja myjä tunnista tuotteen siitä. Myyjä tunnisti kuvasta kyllä tuoteen, mutta oli kuskaamassa minut miesten hajuvesiosastolle, mutta sain selkatuksi myyjälle että kyseessä on naisille tarkoitettu hajuvesi. Myyjä tajuttuaan erheensä pienen pinastelun jälkeen ja toisen myyjän pyöritellessä taustalla silmiään hän ohjasi minut suoraan oikean purkin luo. arfyymi kouran ja kohti kassaa. Olin vihdoinkin saanut täytetyksi lupamani tuliaisen kaverilleni.

Parfyymiseikkailun jälkeen ja tärkeimpien tuliaisten löytymisen jälkeen oli aika lähteä täyttämään se suuri kyltymätön vatsani, eli siis kohti ruokapaikkaa...

Tuhottuani tämän erittäin mahtavan hampurilaisen, jonka välissä oli myös todella kypsäksi haudutettua lihaa, joka oikein suli suussani. Tämä oli yksi reissun parhaita annoksia. Vatsa täynnä lähdin etsimään itselleni reppua ja samalla ostin muutaman kameratarvikkeen ostoskeskuksessa oleesta liikkeestä. Kysessä oli ihan pikainen päähänpisto, jokseenkin vastvalosuojalle sopiva linssinupojus oli ollut aikaisemminkin hankintalistalla, jota en kuitenkaan aikasemmin ole saanut hankituksi. minähän vaihdoin perusobjektiivini tuossa pari kuukautta siten, joten sille sitä vielä en ollut kerennyt hommata. Muille ogjektiiveille semmoinen oli jo.

Saatuani ostokset tehdyksi suuntasimme kohti eläintarhaa. Tallinnakortilla jonojen ohi sisään ilmaiseksi ja lähdimme kiertelemään ensin lintutaloja. Lintutaloilla sain viimein kuvatuksi sen huuhkajan, josta aikaisemmassa julkaisussani on ollut puheta. Tässä kuvia eläintarhasta.

Eläintarhassa oli paljon nähtävää. Oli mukava huomata että Eläintarhassa oli rakennusprojekteja käynnissä ja osa häkeistä oli tyhjillään. Sain kuulla että Eläintarha on laajentanut ja rakentanut uusia isompia häkkejä siellä jo oleville eläimille. Oli mukava kuulla että sorkkaeläimillä olevat "teletappikummut" olivat uusia. Valitettavasti keli teki meille tepposet ja suurinosa eläimistä oli häkkien sisällä olevissa suojissa aurinkoa piilossa, jolloin niitä ei nähnyt tai näki vain vilaukselta. Uusissa häkeissä oli eläinten suojapaikkaan näkymä lasi läpi, jossa oli hyvä seurata eläimiä piilosta. Monia eläimiä jäi kuitenkin vanhoilla häkeillä näkemättä kelin vuoksi. Samoin keli teki meikäläiselle tepposet. Palatessni eläintarhasta huomsimme etä minun kaljuni on aivan punainen. ja reissun jälkeen olen nyt täällä kotimaassa leikkinyt liskomiestä muutaman päivän ja luonut nahkani.

Lisäksi minulla oli jo ensimmäisestä päivästä lähtien ongelma jalkaani tulleen rakon vuoksi, joten pitkät kävelyt olivat syöneet minun kävelyvauhtini todella hitaaksi. Onneksi lähtiessäni älysin kopata urheiluteippirullan matkaani, jolla teippasin jalkani aina aamuisin, jotta voin kulkea koko päivän. Teipin avulla siis selvisin tästä reissusta.

Vimeisen päivän paluumatka alkoi sitten hotellilla huoneen luovutuksella ja kiertelyllä kaupungilla vielä viimeisen kerran. Kiersimme viimeiset tuliaiset maista, jokseenkin olin unohtaa yhdelle kaverilleni lupaaman tuliaisen, jonka sitten ostin satamasta juuri ennen laivalle lähtöä. Laivan kannelta katselimme sitten laivame lähtöä ennenkuin menimme nauttiman laivan bufetista ison mahan taas kerran täyteen ruokaa.

Laivan kannelta huomasin että täällä oltiin varauduttu minun uudelleen palaamiseen pienehköllä pelotteluyrityksellä, mutta vaikka ampuisivat tykillä tai koittaisivat upottaa ankkuri nilkasssani minut satama-altaaseen tulen kyllä uudelleen Tallinnaan takaisin, oli se sen verran mukava reissu.

Omat tuliaisenikin tuottivat pientä päänvaivaa, kun sitä jota etsin ei ollut joka kaupassa, vaan sain metsästää sen useamman kaupan kautta. Kuljetuksen kanssa oli ongelmia muutaman kerran kun kärini kippasi levittäen kuorman kulkuväylälle.  Lisäksi kotimatkalla tuhosin yhden tölkin vetämällä kärrin kulman terävään kulmaukseen, jolloin yksi tölkki tyhjensi sisältönsä julkisen kulkuneuvon lattialle. Mutta edelleen teippi pelasti minun reissuni ja sain paketoitua pakkaukseni sen verran kasaan että sain loput turvallisesti perille. Anteeksi kanssamatkustajille, joille koitui ongelmia minun suuren kuormani takia.

Ja Niille jotka ajattelee minun olevan hierveä alkkis näiden juttujen perusteella sanottakoon että olen nauttinut tässä muutamana vapaapäivinäni kolme tuliasitölkkiä. Lisäksi huomasin että aikaisemmin kotiini hommaama alkoholipitoinen juoma oli mennyt vanhaksi jo 6kk siten, joten jouduin senkin kaatamaan viemäriin uusien juomieni tieltä.

Eli mitä opimme tästä reissusta.

1. Ilman urheiluteippiä meikäläinen ei voi lähteä pitemälle kävelyreissulle.
  2. Kunnon reppu pitää olla matkassa.
  3. Jeesusteippi ei ole ollenkaan huono idea kaupunkimatkallekkaan. Kirosin sen puutetta useampaan otteeseen.
  4. juomavettä menee meikäläiselle hellepäivänä ainakin 5l päivässä + ruokajuomat. Hanasta juominen jostain syystä jäi väliin.
  5. kunnon kuormaliina siihen viinakärryyn, kun se oma mustekalansa ei pidä mitään kiinni.
  6. Su ei ole otollinen päivä Tallinnan retkeilyyn. valitse joku toinen päivä. Maisemien katseluun ja eläintarhan kiertoon se kuitenkin sopii.
  7. 2 yötä maissa ei riitä alkuunkaan katsomaan koko kaupungin tarjontaa. Eli meinaa uutta reissua tulevaisuudessa.
  8. Aurinkorasvaa tulee käyttää kunnolla ja muistaa pakata senkin mukaan!

1. Kiitos hyvästä reissusta! Iso kauppakeskus eläintarhan vieressä on Rocca El Maare. Nahkaa luodaan täälläkin! Ja missäs oli kuva niistä KALOISTA? Jotka olivatkin virtahepoja?!?!?! =)

2. HYSSS! eipäs nyt ihan joka mokaa paljasteta. Ensinnäkin minlla ei ollut kunnon kuvaa niistä. Toiseksi minä veikkasin ett ne on jotain hylkeitä tai mursuja, kun oli vain 50cm korkeet reunat siinä aitauksessa. Mistä minä oisin voinu arvata ett ne on jotain minivirtahepoja, jotka pysyy semmosen 50cm korkeen aidan sisällä.